• deepsouth header8

Dag 11 / Pensacola Beach - Apalachicola

UWF Dune Preserve, Santa Rosa Island

Een kwartiertje ten oosten van Pensacola Beach ligt de University of West Florida Dune Preserve. Dit is een beschermd duingebied op Santa Rosa Island. We rijden er om acht uur naar toe en lopen eerst een kilometer of vijf op het strand naar het oosten. Prachtig is het witte strand zo vroeg in de morgen. Er is niemand op een paar vissers na. Dan zien we een 'beach wedding arbor'. Waarschijnlijk gisteren nog gebruikt voor een trouwerij. Vandaag maken wij er een selfie.

Na vijf kilometer steken we de weg op het barrier eiland over en lopen door het beschermde duingebied weer terug naar de auto. We volgen de Florida Trail. Eigenlijk is het hier geen echte trail. Hoge witte dunne paaltjes met een oranje bovenkant markeren de route over de duinpannen. In totaal lopen we ruim tien kilometer. Een mooie wandeling.

Emerald Coast

Om kwart voor elf rijden we verder naar het oosten over highway 98 langs de Emerald Coast. Dit klinkt mooier dan het is. Het is een drukke weg met om de haverklap stoplichten die niet op elkaar zijn afgestemd. Dat schiet niet echt op. Soms hebben we mooi uitzicht op zee, maar veel vaker gaat het langs allerlei ondernemingen en toeristische attracties. Niet een hele aantrekkelijke weg. Ook de plaatsen waar we doorheen rijden kunnen ons niet erg bekoren. Het ziet er druk uit met veel hoogbouw.

Seaside

Na Topsail Hill State Park slaan we af op de CR 30A. Dat is veel beter. Je mag hier niet zo hard rijden, maar we rijden nu dichter langs de kust langs mooie resorts en huizen. We maken een lange stop in het plaatsje Seaside. Dit plaatsje is gesticht in 1979 en volledig ontworpen volgens de regels van new urbanism. Een stijl die vooral het contact tussen mensen wil bevorderen.

Het resultaat in Seaside mag er zijn. Het plaatsje ziet er heel fris en gezellig uit. Het heeft een leuk centraal plein en in de straten daar omheen staan gezellig uitziende huizen met uitbouwtjes en balkonnetjes, vaak in vrolijke pastelkleuren geschilderd. We lopen een flink aantal straten door. Erg leuk. Seaside ligt direct aan zee. Het strand is alleen toegankelijk voor bewoners en gasten van resorts. Wij zijn beide niet, maar lopen toch even het mooie strand op. Daarna lunchen we in een schaduwrijk parkje waar wat tafeltjes en stoeltjes staan.

Forgotten Coast

De reis gaat weer verder. We komen weer op de US Highway 98. Nog steeds veel stoplichten. Pas na Panama City wordt de omgeving mooier en schieten we meer op. Mexico Beach ziet er leuk uit. Hier is geen hoogbouw meer, maar leuke huizen en resorts (vaak op palen) direct aan de mooie azuurblauwe zee.

Apalachicola

De klok gaat onderweg een uur vooruit. We passeren een tijdzone. We komen daardoor pas om zes uur aan in Apalachicola. We blijven hier twee nachten.

We duiken eerst het zwembad in. Daarna gaan we lekker vis eten in Up The Creek Raw Bar. We zitten buiten aan het water. Ik eet grouper (baars) en Chris kiest mahi mahi (soort makreel). Beide erg lekker klaargemaakt.

Apalachicola ziet er leuk en vriendelijk uit. Een rustig plaatsje met sfeervolle oude gebouwen en vissersboten aan de kade. We voelen ons hier prettiger dan in zo'n toeristische badplaats.