Dag 21 / Waynesville

Blue Ridge Parkway

Vandaag beginnen we de dag met een stukje Blue Ridge Parkway. In het verleden hebben we delen van deze weg gereden, maar ik was vergeten hoe mooi deze weg is die hoog door de Appalachen slingert. Vanmorgen genieten we er enorm van. De uitzichten zijn fantastisch en we stoppen bij veel viewpoints. Er bloeit veel roze azalea tegen de rotswanden.

Loop hike Tennent Mountain/Black Balsam Knob

Op de Black Balsam Road slaan we af. Aan het einde van de weg is een parkeerterreintje met toiletten. Hier start de wandeling die we willen doen. De loop hike naar Tennent Mountain en Black Balsam Knob.

We starten op de Ivestor Gap Trail. Een vlakke trail over een stenig, nat pad. Er bloeien veel blauwe bloemetjes (Thyme-Leaved Bluets). Na een aantal kilometer slaan we af op de Art Loeb Trail. Deze trail gaat flink omhoog. Als de trail weer afvlakt zijn we op Mt. Tennent. Dit is ook aangegeven op een bord. Het waait hard en het is hier best koud. We zijn op bijna 1850 meter hoogte. Er staan hier geen bomen, dus het uitzicht naar alle kanten is grandioos. Dit is het mooiste punt van de hike.

We dalen weer flink om vervolgens opnieuw omhoog te lopen naar Black Balsam Knob. Ook hier weer mooie uitzichten. Hier zijn wat meer mensen die van de andere kant zijn gekomen. We eten hier wat fruit en crackers.

Na ruim 8 kilometer zijn we weer bij de auto. We rijden via de mooie 215 (Forest Heritage Scenic Byway) weer terug naar Waynesville. De weg loopt langs de Pigeon River. Onderweg zien we nog een mooie waterval en passeren we Lake Logan.

Waynesville

In Waynesville bekijken we het historic district. Veel winkeltjes met prullaria, maar ook een mooie outdoorwinkel waar Chris nieuwe wandelschoenen koopt. Zijn oude zijn compleet versleten en niet meer te gebruiken voor onze wandelplannen, komende zomer in Engeland. In de bakery drinken we thee met een cookie.

BBQ bij Smoky Mountain Inn

We gaan al om half vijf barbequen, net als gisteren aan de zijkant van het motel met wat houtskool in een diepe aluminium schaal. Het smaakt weer uitstekend. Vis, vlees en een lekkere salade van de deli afdeling van de Ingles supermarkt.

Cataloochee Valley (Smoky Mountain National Park)

Om half zes rijden we naar de Cataloochee Valley in het Smoky Mountain National Park. Het is vanuit Waynesville een mooie rit. Wel bijna een uur rijden over slingerweggetjes (Cove Creek Road), gedeeltelijk onverhard. Het weggetje gaat door een landelijke omgeving. In de tuinen staan de rhodondendrons volop in bloei.

Door de vallei loopt de Palmer Creek. Van oudsher hebben hier mensen gewoond en er staan nog wat historische gebouwen, zoals een schuur, een schooltje (Beech Grove School), een kapel (Palmer Chapel) en een mooi huis (Caldwell House). Als de zon wat lager staat en de schaduw valt over de grasvelden langs de weg, komen de elks tevoorschijn. We zien er zeker tien. Er lopen ook erg veel kalkoenen rond en er zijn veel vlinders. Wat een mooi gebied.

Rond acht uur rijden we weer terug. Het is dan nog net licht genoeg om het onverlichte slingerweggetje (af en toe langs afgronden) weer terug te rijden.