Dag 12 / Apalachicola

St. Vincent Island

Vandaag hebben we genoten van twee beschermde natuurgebieden aan Florida's Forgotten Coast. Om kwart voor negen hebben we afgesproken met Captain Joey Romanelli aan het einde van de Indian Pass Road, 25 minuten rijden van ons motel.

Hij vaart ons met de St. Vincent Island Shuttle naar het onbewoonde eiland St. Vincent. Het is slechts een boottochtje van 5 minuten. St. Vincent Island is een beschermd natuurgebied. Behalve toiletten zijn er verder geen voorzieningen. We zijn de enige passagiers en als de boot weer weg is voelen we ons een beetje als Robinson Crusoe op een onbewoond eiland. We hebben twee-en-een-half uur om iets van het eiland te zien. We worden om half twaalf weer opgehaald.

Het eerste wat opvalt op dit eiland zijn de krabben. Als we over het strand heen kijken zien we regelmatig krabben heel snel lopen vanaf de zee naar holletjes in het zand. Te snel om een foto van te nemen. Vanuit de verte zijn het net grote spinnen.

We lopen het bos in. Een open naaldboombos met ertussen hoge en lage palmbomen. We horen heel veel vogels. We zien een rode kardinaal, hagedissen en squirrels. We lopen 10 kilometer, waarvan de helft door het bos en de andere helft over het ongerepte strand met veel grote schelpen. Precies om half twaalf zijn we weer bij het strandje waar het shuttlebootje alweer komt aanvaren.

St. Joseph Peninsula State Park

Na dit leuke eiland rijden we naar het volgende natuurgebied. St. Joseph Peninsula State Park. Dit prachtige duingebied ligt aan het einde van het langgerekte schiereiland Cape San Blas, waar we veel huizen zien op palen. Er is op dit smalle schiereiland geen hoogbouw. Aan de ene kant ligt de St. Joseph Bay en aan de andere kant de Golf van Mexico. Het ongerepte witte strand ligt uitnodigend op ons te wachten.

In het State Park zijn een paar plaatsen waar je het strand op kan en er zijn nette toiletgebouwen waar we ons kunnen omkleden. Op deze maandag is het uitgestorven. We zijn vrijwel alleen op het strand. Het zand lijkt wel witte basterdsuiker en de zee is blauw. Het is heerlijk hier. Lekker zwemmen in de zee en zonnen en wandelen op het strand. Ons enige gezelschap zijn vogels. Vooral de meeuwen zijn opdringerig. Als we lunchen staan ze afwachtend om ons heen en af toe is er een brutale die heel snel komt overvliegen, een duiklanding maakt op een kruimeltje en direct weer verder vliegt. Ze maken ook grappige geluiden. Alsof ze tegen je praten.

Apalachicola

Na een paar uur breken we weer op en rijden terug naar ons motel in Apalachicola. Daar duiken we in het zwembad. Daarna doen we boodschappen bij de Piggly Wiggly, een supermarkt die we deze vakantie al vaker hebben gezien.

De Best Western waar we slapen heeft een pool area met een grill. Chris steekt de bbq aan en zorgt voor het vlees. Ik zorg voor de bijgerechten (sla, fruit, brood, toetje). Binnen no time hebben we een lekkere maaltijd klaargemaakt.

Na het eten gaan we nog even wandelen in het authentieke vissersplaatsje Apalachicola. Apalachicola wordt de Oyster Capitol of the World genoemd. We zien verschillende oyster ondernemingen. Vroeger was het een belangrijke plaats voor de handel in spons en later katoen die via de Apalachicola River naar het noorden werd vervoerd.

Er zwemmen en vliegen veel pelikanen en andere vogels in en over de Apalachicola River. Met het leuke jachthaventje en de bootjes op het water is het een beetje Floridiaans Friesland.