• deepsouth header8

Dag 17 / Savannah - Charleston

Na een aantal dagen met temperaturen boven de dertig graden kunnen we vandaag weer wat afkoelen. De temperatuur komt de hele dag niet boven de 23 graden, het regent veelvuldig en de zon laat zich pas tegen de avond zien.

Savannah

Na het ontbijt maken we in de regen eerst een wandeling langs de Savannah River. In de sfeervolle oude katoenpakhuizen langs de rivier zijn winkels en horecaondernemingen gevestigd. Op de rivier vaart een mooie grote (nep)radarboot, de Georgia Queen. En aan de kade is een prachtig zeilschip aangemeerd. Het is de driemastschoener 'Oosterschelde' uit Rotterdam. De Nederlandse bemanning is druk bezig om het schip gereed te maken voor een open dag. Helaas zijn we nog te vroeg, maar toch leuk om even nederlands te praten met een van de mannen. Aan het einde van de river walk lopen we naar East Broad Street en vervolgens via een aantal squares (parkjes) weer terug naar het motel.

Old Sheldon Church Ruins

Om tien uur vertrekken we naar Charleston. Onderweg maken we nog een stop bij de Old Sheldon Church Ruins. De kerk werd in brand gestoken door Britse troepen in 1779, opnieuw opgebouwd in 1825 en vervolgens weer in brand gestoken tegen het einde van de civil war in 1865. De sfeervolle rode ruïne ligt in een prachtige groene omgeving. Er liggen ook een aantal graven omheen. Een mooie plek. De moeite van de kleine omweg waard.

Stadswandeling Charleston

Rond half een komen we aan in Charleston. We parkeren de auto in de parkeergarage bij het Visitor Center waar we een plattegrond van de stad ophalen. In de wandel gps heb ik een stadswandeling gezet langs alle mooie plekjes in het historic district. We lopen naar het dichtstbijzijnde punt waar we de wandeling kunnen oppikken. Onderweg komen we langs de zaterdagse farmers market op Marion Square. Daar eten we een lekkere hartige spinach crepe.

Daarna beginnen we aan de stadswandeling. Het is handig dat ik de track in mijn gps heb staan. Het regent en de papieren kaart van het Visitor Center is al snel doorweekt. Charleston heeft een prachtige collectie 18e en 19e eeuwse gebouwen. Heel gevarieerd, van hout en van steen. Het straatbeeld is afwisselend. Er zijn gezellige straten met eetgelegenheden (City Market), florerende winkelstraten (King Street), sfeervolle cobblestone straten (Chalmers Street) en hele deftige straten met kanjers van antebellum huizen (East Battery). Een erg mooie stad. Charleston heeft meer grandeur en nog mooiere huizen dan Savannah, terwijl Savannah weer knusser is met al die groene intieme parkjes. Best verschillend.

Old Slave Mart Museum

We komen onderweg ook langs de Old Slave Mart. Er is een museum in gevestigd over de slavernij. Het is een heel klein museum en erg druk. Misschien ook omdat het zo regenachtig weer is. Dit museum valt wat tegen. Heel veel saaie display borden en weinig diepgang. Wel interessant om op de plek te zijn waar zoveel slaven zijn verhandeld.

Aan het einde van de wandeling duiken we als twee verzopen katten nog een Starbucks in. We kunnen nog net een tafeltje bemachtigen. Het is druk in de stad. Veel jongelui met hun ouders, netjes aangekleed, die vandaag hun graduation ceremony hebben gehad.

Terug bij de parkeergarage hebben we ruim elf kilometer gelopen. We rijden naar ons motel in Mount Pleasant, niet ver van Charleston. Onderweg nog een enorme stortbui.

We eten snel en gemakkelijk in een kleurrijke hot dog tent, Jack's Cosmic Dogs. Daarna breekt zowaar het zonnetje door en rijden we nog even naar Patriots Point om een blik werpen op het indrukwekkende vliegdekschip USS Yorktown CV-10.